Dagens miljøseier: Elbil-landet

Inga-Marte-Thorkildsen-deltar-i-el-bil-rally_billboard

Inga Marte deltar i elbil-rally.

I løpet av de siste 6 årene har Norge blitt det ledende elbillandet i verden, og klimautslippene fra bilparken er redusert med 30 prosent. Det er jeg stolt av.

I klimaforliket fra 2008 ble det satt modige klimamål for bilparken. I forliket heter det: ”Flertallet er enig om at det skal være et mål at fra 2012 skal det gjennomsnittlige utslippet fra nye personbiler være på under 120 g CO2/km.” På den tiden var det gjennomsnittlige utslippet fra nye personbiler på 177 g CO2/km. Målsetningen var å gjøre bilene 30 prosent mer miljøvennlige på 4 år.

Den som intet våger intet vinner heter det i et gammelt ordtak. Vi våget og vant nesten. I 2012 var utslippene fra nybilparken kraftig redusert til 133 g CO2/km, og 1. juli i år var CO2-utslippet fra nybiler er nede i 127 gram pr km. En slik kraftig reduksjon hadde ikke kommet om ikke noen hadde turt å sette seg ambisiøse mål. Selvsagt var ikke alle fornøyd med at vi ikke kom helt i mål innen tidsfristen, men på seks år er klimautslippet fra nybilparken redusert med 30 prosent. Det er jeg stolt av.

Bard-Vegar-Solhjell-pa-SVs-Landsmote-2011_billboard

Elbilene har fått mange privilegier i det norske systemet som har bidratt til den enorme veksten. Her er noen av elbilfordelene:
· Gratis parkering på kommunale p-plasser.
· Gratis passering i alle landets bomstasjoner og fritak for rushtidsavgift.
· Fri adgang til å kjøre i kollektivfeltet.
· Årsavgiften er kun 415 kr (i 2013).
· Gratis lading på de fleste offentlige ladestasjoner.
· Kjøp av elbil er fritatt for engangsavgift og merverdiavgift.
· 50% rabatt på firmabilbeskatningen.
· Gratis transport av elbilen på riksveiferger (men fører må betale).
· Statens regulativ gir deg ekstra tillegg (15 til 80 øre i 2013) i kilometergodtgjørelsen hvis du bruker elbil.
· Strømkostnaden er 15-20 øre pr kilometer.
· En elektrisk motor har langt færre bevegelige deler og trenger langt mindre kostbart vedlikehold.

Men er vi fornøyde med det? Nei, i klimaforliket fra 2012 skal utslippene fra nybilparken reduseres ned til 85 g CO2/km innen 2020.

I klimaforliket fra 2008 ble også Transnova opprettet som et organ som skal bidra til å redusere CO2-utslippene fra transportsektoren slik at Norge når sine mål for utslipps-reduksjoner. I dag administrer Transnova en tilskuddsordning som skal bidra til å fremme miljøvennlige transportløsninger, og har en årlig bevilgning på 170 millioner. Transnova har også vært viktig for at Norge har blitt elbil-landet framfor noen, blant annet gjennom arbeidet med å bygge ut ladestasjoner.

Det er ikke noen selvfølge at Norge skulle bli elbil-landet. I 2005 da den rødgrønne regjeringen kom til makten var det ca 1300 elbiler på norske veier. Per august 2013 er tallet økt til 13 626 elbiler. Det har med andre ord vært en tidobling. Bare i 2012 fordoblet elbilsalget seg. Denne tidoblingen på 8 år er et resultat av en bevisst satsing.

På tross av at det bor bare 5 millioner mennesker i Norge, er vi det landet i Europa hvor det blir solgt nest flest elbiler. Bare Frankrike har et større elbilsalg enn Norge. I Norge selges det flere elbiler enn i Tyskland som har over 80 millioner mennesker.

Erik-Solheim_billboard

Erik tester elbil.

Er det viktig for miljøet at bilparken blir mer miljøvennlig? Ja, selv om kollektiv-transporten bygges ut, vil det fremdeles være biler, og at disse er så miljøvennlige som mulig betyr mye for å få ned klimagass-utslippene. Elmotoren er svært effektiv. Bytter vi ut hele personbilparken med elbiler i dag krever det ca 5 TWh, eller ca 3,8 prosent av den gjennomsnittlige norske strømproduksjonen.

Jeg er stolt over å ha fått lov til å være med på denne utviklingen, og vet at den ikke har kommet gratis. Høyre og FrP har lovet gull og grønne skoger for elbilene, men hva vil skje når de skal prioritere blant valgløftene sine?

Transnova: http://www.transnova.no/om

Fordoblet elbilsalg i 2012: http://elbil.no/elbiler/880-fordoblet-elbilsalg-i-2012

Og veksten fortsetter: http://www.elbil.no/elbiler/809-norge-pa-solvplass-i-em-i-elbilsalg

Advertisements

One thought on “Dagens miljøseier: Elbil-landet

  1. Et par Tesla Model S har dukket opp på parkeringsplassen utenfor jobb i det siste. Lekker bil, men jeg lurer på om noen har tenkt over hvordan det vil bli om alle skal ha en slik bil.

    Bl.a. SV har vidløftige visjoner om å fase ut bensinbilen helt, og erstatte hele bilparken med el-biler. Men har noen tenkt over konsekvensene? En el-bil må lades minst én gang på en tur fra feks. Bergen til Oslo, eller Trondheim til Oslo. En hurtiglading tar anslagsvis en time, mot tre-fire minutter for en bensinfylling. Det vil si at trykket på påfyllingsstasjonene i praksis tyvedobles. Hvis man skal opprettholde samme trafikkkapasitet må man ha tjue ganger flere ladestasjoner enn man har bensinstasjoner i dag. Og skal man «fylle på» 80kWh blir effekten som må leveres inn i hver bil på en hurtiglading være 80kW, så trolig må strømnettet som ligger langs veinettet bygges ut ganske kraftig. Videre har batterier begrenset levetid, har noen tenkt over avfallshåndteringen? Det er nesten tre millioner biler bare i Norge. Hvis alle disse skal ha 200kg batterier som må hives etter fem-seks år, vil mengden batteriavfall bli ganske formidabel. Og hvor miljøvennlig er egentlig produksjon av sånne mengder batterier, hvis man sammenligner den med bensinproduksjon? Er miljøgevinsten positiv om man ser på hele levetidssyklusen, inkludert produksjon og avfallshåndtering? Hva med tilgangen på råstoffer, inkludert tungmetaller, som brukes i batteriproduksjon? Jeg har ikke svaret på disse spørsmålene, men jeg vil bli overrasket om velmenende politikere i det hele tatt har tenkt over de, da de tross alt for det meste har begrenset naturvitenskapelig kompetanse.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s