Dagens miljøseier: Jernbaneinvesteringene

DSC_0268

Her pryder jeg forsiden til Jernbanemagasinet sammen med Torstein Rudihagen (Ap) og Jorunn Ringstad (Sp). Vi jobbet sammen for mer penger til jernbanen. I ettertid tenker jeg at vi var for beskjedne…

Visste du at jernbaneinvesteringene sin andel av statsbudsjettet i Norge har blitt tredoblet siden 2005? 

Økningene i jernbaneinvesteringer i Norge har vært formidable. Det er resultat av en beinhard prioritering og kamp om kronene.

Fra 2001 til 2005 var jeg medlem av Stortingets samferdselskomite. Det var på den tiden H, KrF og V styrte samferdselspolitikken med budsjettstøtte fra FrP. De årlige bevilgningene til investeringer i jernbanen var på litt over 1 mrd, og det norske jernbanenettet var blant det eldste i Europa. Mye av tiden i Stortingets samferdselskomite ble brukt til å diskutere konkurranseutsetting av jernbanen. Vi rødgrønne var i mindretall og Gjøvikbanen ble konkurranseutsatt. Det førte selvsagt ikke til noen økning i jernbaneinvesteringene.

Høydepunktet for et medlem av Stortingets transportkomite (som det heter i dag) er behandlingen av Nasjonal transportplan (NTP) som skjer en gang i løpet av Stortingsperioden. For min del var det våren 2004. H, KrF og V-regjeringen hadde lagt fram et forslag til NTP som innebar at jernbaneinvesteringene skulle være på ca 1,6 mrd kroner årlig. Som talspersoner for jernbanen i SV fikk Geir Ketil Hansen og jeg gjennomslag for at vi skulle gå for et alternativt opplegg som innebar at jernbaneinvesteringene skulle øke til 4,6 mrd kroner i året. Arbeiderpartiet hadde saksordførerskapet for NTP og la fram sitt alternativ til jernbaneinvesteringer som innebar at investeringene skulle økes til 2,6 mrd kroner.

Fremskrittpartiet gjorde som de pleide. De la ikke inn penger til jernbanen i sin alternativ transportplan, men mangedoblet veiinvesteringene.

Vekst jernbane 1986 til 2014

Bevilgningene til jernbane har økt kraftig. Jernbaneninvesteringenes andel av statsbudsjettet er tredoblet siden 2005.

Saksordfører Oddbjørg Starrfelt fra Arbeiderpartiet var en pragmatisk politikere, og etter litt fram og tilbake ble Kenneth Svendsen (FrP), Jorunn Ringstad (Sp) Oddbjørg og jeg enige om at vi subsidiært skulle stemme for Ap sitt forslag til NTP. Det innebar at jernbaneinvesteringene økte med 1 mrd og veiinvesteringene det sammen. Dermed ble H, KrF og V-regjeringens forslag til NTP nedstemt. Det ble ikke spart på advarsler i debatten som fulgte. Dette var i følge Høyre helt useriøst, og investeringsnivået var så høyt at det aldri kom til å bli gjennomført.

I debatten i juni 2004 fikk jeg også følgende attest fra Morten Ørsal Johansen fra FrP: SV skal ha ros for én ting: Når de vil noe, prater de rimelig jevnt om det – jernbane, jernbane og jernbane. Og det er greit.”

Etter fire år med rødgrønn regjering viste regnskapet at vi hadde brukte mer en 2,6 mrd kroner i året til investeringer i jernbane. Den ”urealistiske” og ”useriøse” transportplanen ble overoppfylt på når det gjaldt jernbaneinvesteringer!

Nå i 2013 investerer vi i ny jernbane for 6,2 mrd kroner i året, det er mer enn SV foreslo da vi satt i opposisjon i 2004.

Høyre liker i samferdselsdebatten å si at det økonomiske handlingsrommet er blitt så mye større at det bare skulle mangle at investeringene har økt. Handlingsrommet har økt, men økningen i jernbaneinvesteringene har vi fått til fordi vi har prioritert knallhardt.  Jernbaneinvesteringenes andel av statsbudsjettet er tredoblet fra 2005 til 2013. Det betyr at jernbane er prioritert på bekostning av andre gode formål.

Er det en miljøseier at jernbaneinvesteringene har økt? Ja, utbygging av jernbane, særlig rundt de store byene gjør at færre slipper å kjøre bil, mer gods kan bli fraktet på jernbane og klimautslipp og lokal luftforurensning går ned. Investeringer i jernbane er grunnleggende lurt når vi er i ferd med å omstille Norge til et lavutslippssamfunn.

Betyr dette at jeg er fornøyd med dagens investeringsnivå? Nei, så langt derifra. Det vil dessuten komme kraftige økninger i årene som kommer. Når Stortinget behandlet NTP i vår var vi enige om å investerer 9,2 milliarder i nye toglinjer.  Men for å gjenta sitatet fra FrP-politiker under NTP-debatten i 2004:Når de vil noe, prater de rimelig jevnt om det – jernbane, jernbane og jernbane…” Det kan min etterfølger i samferdselskomiteen Hallgeir Langeland skrive under på!

Jeg er stolt og glad over å ha vært med på det største jernbaneløftet i moderne norsk historie, også gremmes jeg litt over at jeg ikke tok i hardere da Geir Ketil Hansen og jeg hadde ansvaret for å lage SV sin alternative Nasjonale transportplan i 2004.

Høyre og FrP lover nå gull og grønne skoger for alt som heter veg og jernbane. Vil de innfri løftene, eller skal vi tilbake til tiden hvor konkurranseutsetting av jernbanen var det vi brukte tid på?

Aftenposten: Snakker de sant?  http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/snakkerdesant/Andelen-vi-na-bruker-pa-samferdsel-i-forhold-til-den-forrige-regjeringen-har-altsa-gatt-opp-med-0_04-prosent–7291307.html

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s