Bygg FornebuBYEN

Michael Tetzzschner skriver i Dagsavisen at han mener Bærum kommune bygger tett på FornebuLANDET. Jeg er uenig. Siden flyplassen på Fornebu ble lagt ned er det bygd 5500 nye boliger på Grünerløkka. Det er like mange som Bærum vil bygge på Fornebu.

Byomforming er det viktigste grepet for å få bygget boliger i gode bomiljø. Bildet er fra Grünerløkka som har ca 50 000 innbyggere og ikke er redd for å ta imot fler.

Planene sier at det skal bygges 5-6000 nye boliger de neste 15 årene på Fornebu. Noen vil mene at det er mye. Jeg mener det er lite. Normalt kunne et slikt industrielt omformingsområde bidra til mer enn 10 – 20 000 boliger i en bymessig struktur med kvalitet.

Siden Fornebu ble lagt ned er det bygd 5500 boliger på Grünerløkka. På Grünerløkka bodde det noen fra før! Siden 2004 har Grünerløkka fått 12 500 nye innbyggere og i dag er vi snart 50 000 mennesker som bor på Grünerløkka, og vi føler på ingen måte at vi er overbefolket.

Fornebu ligger 8 km fra Oslo sentrum, eller 10 min med effektiv kollektivtransport. Arealet tilgjengelig etter flyplassnedleggelsen var stort. I kommunedelplanen fra 1999 la Bærum kommune planer for 3,4 km2. Dette er et område litt mindre enn bydel Grünerløkka som er på 4,2 km2. Bærum kommune bestemte i 1999 at 2,1 km2 skulle bebygges, 0,7 km2 skulle være grøntområder og i underkant av 0,5 var vernet som naturreservater.

Kommunedelplanen legger vekt på at Fornebu skal utvikles i tråd med Bærums egenart, noe som innebærer at det bare skal bygges ca 6000 boliger. I stedet for å bygge en attraktiv by på Fornebu har Bærum byangst. Utviklingsselskapet som skal bygge boligene på Fornebu heter FornebuLANDET, og i annonsene snakkes det panegyrisk om småhusidyll og landlige omgivelser. Ordet ”by” dukker kun opp i forbindelsen med ”hagebyen” hvor du kan realisere drømmen. Alt dette er i tråd med føringene fra Bærum kommune som skriver om utviklingen av ”grendeområder” og ”boligtun” i sin plan. By skal de iallfall ikke ha.

Bare på et punkt ønsker Bærum seg bykvalitet. Menneskene som skal bo i ”boligtun” i ”grendeområder” på FornebuLANDET skal også ha T-bane. Selvsagt er et godt kollektivtilbud viktig, men landlig småhusbebyggelse gir dårlig økonomi for T-banen. FornebuBYEN vil derimot uten problemer forsvare en effektiv T-baneforbindelse til Oslo.

Byutvikling handler i stor grad om å ta i bruk grå arealer som gamle industriområder, udefinerte parkeringsplasser, lager og skur til boligområder. Dette har dobbelt gevinst. Lite attraktive områder som bare gjør oss deprimert og som tiltrekker seg kriminalitet omformes til gode boligområder. Den utviklingen har jeg sett i nabolaget på Grünerløkka gjennom mine 21 år som Grünerløkkaboer. Det har utvilsomt blitt bedre, ikke verre, å bo på Grünerløkka de siste 14 årene, selv om jeg må deler lykken med flere! Det er byomforming som nå skjer på Sørenga i Bjørvika, som har skjedd på Tjuvholmen og som burde ha skjedd på Fornebu.

Oslo og Akershus skal planlegge for en kraftig befolkningsvekst, men det er mulig å skape en miljøvennlig utvikling med boliger nær kollektivknutepunktene. 400 000 boliger sier utredningene at det er plass til på eksisterende arealer. Fornebu er et eksempel på et område som må utvikles som by ikke land.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s