Er denne sofaen for stygg?

Etter at jeg har flyttet sammen med kjæresten min i vår har vi fått noen møbler til overs. Blant annet min 10 år gamle svarte sofa i skinn. I flere måneder har jeg prøvd å få solgt den på FINN.no uten hell.  Har alle sofa? Har alle råd til å kjøpe ny? Er sofaen min så stygg at ingen vil ha den for 100 kr?

Er denne sofaen så stygg at ingen vil kjøpe den for 100 kr?

Jeg trodde den var lettsolgt, og fremdeles litt verdifull. Jeg tok feil. Ingen vil ha den. Det finnes angivelig ikke en student i Oslo som trenger en brukt sofa for en billig penge. Alle unge nyetablerere har sofa eller vil kjøpe seg ny. Ingen vil iallfall ha min gamle.

Irritasjonen over dette fenomenet har vært stigende gjennom sommeren. Nå formelig bobler jeg over av følelser om den bortskjemte ungdommen nå til dags, som faen ta meg kan slutte å klage, vi nærmest kaster jo fine ting etter dem nesten helt gratis!

Nå prøver jeg å la være plage omgivelsene mine med moralske foredrag om hvordan jeg overlevde med min farmors brukte skinnsofa i mange år, før jeg hadde spart nok penger til å kjøpe min egen. Alt av møbler var bruktmøbler da jeg etablerte meg, og det var vanlig. Det eneste vi kjøpte som var nytt var en rammemadrass (noe vi betraktet som luksus!) og de billigste bokhyllene du fikk på IKEA, Ivar het de og stygge var de, men de gjorde nytten. Foredraget gjør begrenset suksess, og plasserer meg blant fossilene.

Hva skal jeg gjøre med sofaen min? Jeg vet ikke min arme råd. Jeg får meg ikke til å kjøre den helt feilfrie, fine sofaen min på søppelfyllinga på Grønnmo. Styret i borettslaget klager berettiget over at den nå står ulovlig plassert i fellesarealet på loftet og må ut, men tanken på å definere den om til søppel, gjør at det vrenger seg i meg. I dag satte jeg ned prisen til 100 kr. Jeg har betalt mer i annonsepenger til FINN.no, men jeg betaler gjerne for å slippe å kjøre sofaen den på fyllinga.

Her har Oda og jeg besøk av julenissen i den stygge sofaen ingen vil ha.

Mye har skjedd på de vel 20 årene som har gått siden jeg kjøpte min første leilighet i Sverdrupsgate 8. Det mest påfallende er prisveksten på eiendom. På begynnelsen av 90-tallet hadde jeg råd til å ta opp lån og kjøpe meg en leilighet, men måtte spare i noen år før den ble noenlunde anstendig møblert.

Få 20-åringer kan kjøpe seg en leilighet i dag, men de har strengt tatt råd til å møblere flere. Når en liten leiligheten koster mellom 2 og 3 millioner kroner, er det nesten ignorerbart å låne 150 000 ekstra for å finansiere alt nytt av hvitevarer og møbler. Er det forklaringen på at ingen vil kjøpe en feilfri svart skinnsofa til 100 kroner?

Jeg vet ikke, men det kan ikke være sunt at ting er nesten gratis og eiendom rådyrt. Noen som har bedre forklaringer?

6 thoughts on “Er denne sofaen for stygg?

  1. Hva skal de mange Oslo-studentene, som enda ikke har skaffet seg egen studentleilighet, men må bo hos venner og familie, med en skinnsoffa til 100 kroner? Dessuten koster det penger å leie bil for å hente soffaen din. Gi den bort på finn gratis. Da blir du kivtt den Heidi 😉

  2. Gi den bort heidi. Eg gav bort min superfine øyrelappstol med puff i sommar pluss den gamle full brukbare tørketrommleen min forsi vi skulle flytte. Dei forsvann med ein gong. 100 kr for den sofaen er absolutt rimeleg, men det er vel noko med leigebl kanksje. Veldig fin sofa!

  3. Hei Heidi, Fint at du ikke gir deg og kaster den flotte sofaen! Prøv heller gis bort på finn.no. Der er det også helt gratis å annonsere!
    Der har vi blitt av med mye, bl.a. en campingvogn og en haug med paller. Og vi har fått oss både komfyr, sofa og ventilator. Vi er mange som følger med fast der, så da finner du sikkert noen som vil ha den. Evt kan du kanskje tilby å hjelpe førerkortløse byboere med frakt mot framvisning av månedskort? 🙂

Legg igjen en kommentar

