Dansk hyllest til norske epler

Endelig er norskeplene her. Jeg innrømmer det glatt; få ting gjør meg mer patriotisk enn norske epler kjøpt på torget. Min hyllest til norske epler er en danskinspirert eplekake.

Denne eplekaken har den fordelen at den er like god kald som varm, den holder seg fint i kjøleskapet en uke, og har en nærmest eksplosiv smak av eple! Den er like godt egnet som dessert, som til kaffen eller som turmat. Jeg foretrekker sæterrømme til eplekaken, men den kan selvsagt også serveres med is.

Grunnoppskriften er hentet fra en dansk TV-kokk, og den endret min oppfatning av hva som er eplekake. Den smaker rett og slett mer eple, sikkert fordi eplene marineres i eplesider, eplemost og calvados et lite døgn før jeg bruker dem i kaken.

Jeg lager minst en slik stor eplekake hver høst. Eplekaken kan legges i matboksen og serveres i kopper og spises med sæterrømme. En tur i Marka med eplekake i sekken er del av min livskvalitet om høsten. Et glass calvados er selvsagt godt følge til eplekaken uansett om den spises ute eller inne.

Marinerte eplebiter er presset ned i nøttemassen og er klar for stekovnen.

Dette trenger du:

75 gr hvetemel

2 eggehviter

2 eggeplommer

225 gr smør

375 gr sukker

375 gr hasselnøtter

1,5 kg eple

eplesider

eplemost

½ dl calvados

1 ss epleblomsthonning

Eplekake på tur til Øyungen i Nordmarka.

Slik gjør du:

Skjær eplene i båter og fjern kjernehusene. Legg dem i en bolle og hell over eplemost, eplesider, epleblomsthonning (hvis du får tak i) og calvados og sett i kjøleskapet i et lite døgn.

Bland smør, eggeplommer og sukker og kjør det i en foodprosessor, tilsett hvetemel og finhakkede hasselnøtter, og bland godt. Stivpisk eggehvitene og vend dem inn i nøttemassen.  Ha massen over i ei smurt form, press de marinerte eplebitene ned i nøttemassen. Stek eplekaken på 200 grader C i ca 45 min. Ha marinaden over i en kaserolle og la den småkoke til den blir lett tyktflytende. Når kaken er ferdigstekt heller du den tyktflytende marinaden over kaken. Server varm eller kald, og nyt den norske eplehøsten.

Legg igjen en kommentar

