– Hvilke skoler skal jeg på i dag?

I løpet av noen uker har Oda begynt, ikke på en, men tre skoler. Læringskurven er bratt både hos mor og datter.

Mandag morgen en uke etter skolestart sto vi i skolegården for å høre rektor åpne den nye skoleuka. Alle barna på skolen er samlet hver mandag morgen for å høre rektor fortelle hva ukas Connect er. Lakkegata er Connect-skole, og det betyr at de gjennomfører et program for å redusere adferdsproblemer. Ukas Connect er ”Vi går pent i trappene og i gangene”, og rektor forteller at mange elever blir redde av løping og skriking i gangene, derfor skal alle lære å gå pent. Samlingen tar fem minutter og jeg tenker det er en bra start på Odas andre uke i det norske skolevesenet.

Det har gått litt over en uke siden skolestart. Læringskurven har vært bratt for mor og datter.

Etter litt over en uke begynner det å avtegne seg hvordan skolehverdagen til Oda vil se ut. Pent og pyntelig syr Lakkegata skole sammen en hverdag som består av skolen, aktivitetsskolen, leksehjelp og kulturskoletimen som er inkludert i aktivitetsskolen. Som foreldre fyller vi ut skjema, velger kulturtilbud og tenker at finnes det et tilbud om leksehjelp så melder vi på barnet vårt.

I Oslo har vi ikke SFO vi har AKS. Jeg er allergisk mot forkortelser, men forstår at dette betyr at skolefritidsordningen heter aktivitetsskolen. Greit nok.

”- Skal vi på ordentligskolen nå”, spurte Oda på vei til skolen i forrige uke, og jeg forklarte etter beste evne at i dag skulle hun på skolen, for deretter å være noen timer på aktivitetsskolen. For Oda er forskjellen at det er flere barn på samme rom i aktivitetsskolen, og at den ikke foregår i klasserommet.

Da tilbudet om en time i kulturskolen integrert i aktivitetsskolen kom, spurte jeg Oda om hun ville ha dans, teater eller billedkunst, og underslo at avsenderen av dette tilbudet het kulturskolen. Det var nok skoler nå.

Oda ville ha dans, gleder seg, og håper at de nye venninne har valgt det samme.

I tid gir summen av alle ”skolene” på Lakkegata et tilbud fra kl 0730 til 1700. Definitivt et heldagstilbud. Men noen heldagsskole har vi ikke. Jeg er imponert over hvordan Lakkagate tråkler sammen et tilbud med innhold. Likevel kan jeg ikke fri meg fra at verden hadde vært enklere for alle om dette var en skole som rommet tilbudene.

Aktivitetsskolen er frivillig, men ettersom de fleste foreldre har en jobb, så kommer også de fleste 5-8 åringene på aktivitetsskolen.

Argumentene mot heldagsskolen er mange og framføres av blant annet Undervisningsforbundet. I møte med en vanlig skolehverdag framstår deler av debatten som noe akademisk. Om det optimale for barn er å være i en pedagogisk institusjon i 10, 15 eller 20 timer er ikke spesielt relevant for de fleste av oss med jobb. For meg er det viktig at Oda har et best mulig tilbud i hele den tiden hun er på skolen, og jeg er på jobb. Det framstår som veldig rart for meg hvis alle krefter skal legges inn på å sikre kvaliteten på ca halvparten av tiden hun tilbringer på skolen, mens den tiden som ikke tilbringes på ”ordentligskolen” er det ikke så nøye med.

Jeg tror tiden jobber for en heldagsskole hvor fysisk aktivitet, skolekorps, kor, dans, fotball og andre kulturtilbud er en naturlig del av skolehverdagen. Inntil heldagsskolen blir vedtatt broderer flinke og kloke voksne i skolene sammen et variert og spennende heldagstilbud for barna. Jeg er imponert!

2 thoughts on “– Hvilke skoler skal jeg på i dag?

  1. Tilbaketråkk: - Hvilke skoler skal jeg på i dag? | Oslo SV

Legg igjen en kommentar

